A bölcsesség Isten útján vezet
1 Fiam, ha megfogadod mondásaimat, és parancsaimat magadba zárod,
2 ha figyelmesen hallgatsz a bölcsességre, és szívből törekszel értelemre,
3 bizony, ha bölcsességért kiáltasz, és hangosan kéred az értelmet,
4 ha úgy keresed azt, mint az ezüstöt, és úgy kutatod, mint az elrejtett kincseket,
5 akkor megérted, mi az ÚR félelme, és rájössz, mi az istenismeret.
6 Csak az ÚR ad bölcsességet, szájából ismeret és értelem származik.
7 A becsületeseknek jutalmat tartogat, pajzsot a feddhetetlenül élőknek.
8 Vigyáz a törvény ösvényeire, és híveinek útját megőrzi.
9 Majd megérted, mi az igazság és a törvény, a becsületesség és az igazán jó út.
10 Bölcsesség költözik szívedbe, és az ismeret gyönyörködteti lelked.
11 Megfontolás őrködik feletted, értelem oltalmaz téged.
12 Megment a helytelen úttól, és az álnokul beszélő embertől;
13 azoktól, akik elhagyják az egyenes ösvényeket, és sötét utakon járnak.
14 Örülnek, ha rosszat tehernek, vigadnak a gonosz fonákságokon.
15 Ösvényeik görbék, útjaik hamisak.
16 De a bölcsesség megment a más asszonyától, a hízelgő szavú idegen nőtől,
17 aki elhagyja ifjúkorának társát, és megfeledkezik az Isten előtt kötött szövetségről.
18 Mert halálba süllyed a háza, és útja az árnyak közé.
19 Aki bement hozzá, nem tud visszafordulni, és nem talál rá az élet ösvényeire.
20 Te azért járj a jók útján, és ügyelj az igazak ösvényeire!
21 Mert a becsületesek fogják lakni a földet, és a feddhetetlenek maradnak meg rajta.
22 De a bűnösök kivesznek a földről, és a hűtlenek kipusztulnak onnan.
A bölcsességet csak fáradsággal és igyekezettel lehet megszerezni (1-4. v.). Aki azonban elérte, annak ötszörös áldást hoz (5-22. v.):
1. Igaz istenismerettel ajándékoz meg (5-8. v.). A Bibliában a megismerés (egy személyé) nem gondo¬lati, értelmi folyamatot jelent, hanem bizalmas, sze¬mélyes kapcsolatot, ebben az esetben Istennel. Az ösvény vagy út a bölcselet egyik kulcsszava (vö. a követ¬kező versekkel), mely az életnek és a cselekvésnek rendjére utal.
2. Értelemmel ajándékoz meg, amely megmutatja az emberi együttélés helyes módját (9-11. v.).
3. Megőriz a helytelen és gonosz viselkedéstől (12-15. v.).
4. Megőriz a paráznaságtól (16-19. v.). Többször is megfogalmazódik az a veszély, amelyet a házasságtörő asszony jelent (ld. a bevezetést az 1-9. részekhez). Az idegen nő valószínűleg nemcsak egyszerűen más asszonya, hanem idegen származású, szabadabb erkölcsű nő, aki ezáltal különleges csábító erővel rendelkezik. Aki egy ilyen asszonyt keres fel, az lefelé ve¬zető útra lép, amely a romlásba visz (18. v.; árnyak közé -> halottak országa). A 17. v. utalás arra is, hogy Izráel megszegte Istennel kötött szövetségét, amelyet az ige gyakran a házassághoz hasonlít (pl. Hós lk). 5. Helyes életvezetésre oktat (20-22. v.). Mivel a föld Isten tulajdona, ő dönt arról, hogy kinek van joga ott lakni: a feddhetetlenek tehát azok, akik szövetségé¬hez hűek maradnak.
Referenciák
- 1,10 5Móz 13,7-9; Zsolt 1,1; Péld 16,29
- 1,11 Mik 7,2
- 1,15 Zsolt 1,1
- 1,16 Ézs 59,7; Róm 3, 15<
- 1,20-21 Péld 8, 1-3
- 1,22 Hós 4,6
- 1,24 Ézs 50, 2 65,2.12; 66,4; Jer 7,13; 25,3-4; Róm 10,21
- 1,26 5Móz 28,63
- 1,27 Péld 10,24
- 1,28 Jób 27,8-9; Ézs 1,15; 59.2; Jer 11,11; Mik 3.4
- 1,31 Péld 14,14:5 3,10-11
- l,33 Ézs 1.19
- 2,3 Jak 1,5
- 2,62 Krón 1,12 Dán 2.21
- 2,7 Zsolt 3,4; 7,11
- 2,16 Péld 5,3; 6,24; 7,5
- 2,17 Mai 2.14
- 2,18 Péld 5,5-6; 7,27; 21,16
- 2,19 lKor 6.9-10; Jel 22,15
- 2,21 Zsolt 37,29
- 2,22 Jób 18,17; Zsolt 37,10