II. ISTEN ORSZÁGÁNAK HIRDETÉSE
Keresztelő János működése
1 Ezekben a napokban Júdea pusztájában fellépett Keresztelő János,
2 és így prédikált: "Tartsatok bűnbánatot, mert közel van a mennyek országa!"
3 Ő az, akire Izajás próféta utal, amikor ezeket mondja: "A pusztában kiáltónak szava: Készítsétek az Úr útját, egyengessétek ösvényeit!"
4 János teveszőrből készült ruhát viselt, csípőjét pedig bőröv vette körül, sáska és vadméz volt az eledele.
5 Kiment hozzá Jeruzsálem, egész Júda és a Jordán egész vidéke.
6 Megvallották bűneiket, s ő megkeresztelte őket a Jordán folyóban.
7 Amikor látta, hogy sok farizeus és szadduceus jön megkeresztelkedni, így szólt hozzájuk: "Viperák fajzata! Ki tanított benneteket arra, hogy fussatok a közelgő harag elől?
8 Teremjétek a bűnbánat méltó gyümölcsét!
9 Ne gondoljátok, hogy arra hivatkozhattok: Ábrahám az atyánk! Mondom nektek: ezekből a kövekből is tud az Isten Ábrahámnak fiakat támasztani.
10 A fejsze már a fák gyökerén van: Kivágnak és tűzre vetnek minden fát, amely nem terem jó gyümölcsöt.
11 Én csak vízzel keresztellek, hogy bűnbánatra indítsalak benneteket, de aki a nyomomba lép, az hatalmasabb nálam. Arra sem vagyok méltó, hogy a saruját hordozzam. Ő Szentlélekkel és tűzzel fog benneteket megkeresztelni.
12 Szórólapátja már a kezében van. Kitakarítja szérűjét, a búzát csűrébe gyűjti, a pelyvát pedig olthatatlan tűzbe vetve elégeti."
Jézus megkeresztelkedése
13 Akkor Jézus Galileából elment Jánoshoz a Jordán mellé, hogy megkeresztelkedjék.
14 János igyekezett visszatartani: "Nekem van szükségem a te keresztségedre - mondta -, s te jössz hozzám?"
15 Jézus ezt mondta: "Hagyd ezt most! Illő, hogy mindent megtegyünk, ami elő van írva." Erre engedett neki.
16 Megkeresztelkedése után Jézus nyomban feljött a vízből. Akkor megnyílt az ég, és látta, hogy az Isten Lelke mint galamb leszállt és föléje ereszkedett.
17 Az égből szózat hallatszott: "Ez az én szeretett Fiam, akiben kedvem telik."
Magyarázatok
Ter 1,1 - Jel 22,21
ELŐSZÓ
A Szentírás új fordítása először 1973-ban jelent meg, ezt több kiadás követte. A mai megváltozott körülmények között szükségesnek látszott, hogy ne csak egy kötetben kerüljön kiadásra, >>
Mt 1,1 - Lk 24,53
BEVEZETÉS A SZINOPTIKUS EVANGÉLIUMOKHOZ
Az evangélium szó jóhírt, örömhírt jelent. Jézus Krisztus az üdvösség örömhíréről beszélt, >>
Mt 1,1 - Mt 28,20
Az evangélium felirata a legnagyobb valószínűség szerint nem a szent szerzőtől származik, hanem későbbi eredetű, de már a II. században megvolt, amint ezt a II. >>
Mt 3,1 - Mt 3,12
(Vö. Mk 1,2-8; Lk 3,3-18.) Keresztelő János - Zakariás pap és Erzsébet fia - Júdea pusztájában vagyis Jerikótól D-re eső hegyes vidéken prédikált és keresztelt. A legnagyobb valószínűség szerint az esszénusok qumráni közösségében nevelkedett, s innét hívta őt az Úr szava a Megváltó fellépésének előkészítésére. Bűnbánatot hirdetett, vagyis követelte a belső érzület, gondolkodásmód megváltozását, amint ezt a görög szó (metanoia) alapján értelmezhetjük. Izajás róla jövendölt (40,3), aki előkészíti a mennyek országát; ez a kifejezés Máténak sajátja (31-szer fordul elő), míg a többi evangélistánál Isten országáról van szó. A zsidók Isten nevét aggályos tiszteletből nem mondták ki. A kifejezés Jézusra megy vissza, ő ezzel akarta hallgatóinak tudomására hozni, hogy természetfeletti országról beszél, amely lényegesen különbözik a zsidók gondolta földi messiási országtól. János ruhája és tápláléka szigorú vezeklő életre mutat. A beduinok ma is fogyasztanak sáskát, s a vadméz egy növénynek az izzadmánya (Tamaris mannifera), amelyet a Sínai-hegy szerzetesei ma is gyűjtenek. A Jordán partja mellett ez a növény bőségesen volt található. A bűnvallomás lezárása volt a megkeresztelés. Nem szentség, csupán jelképe a bűnbocsánatnak.
Keresztelő Jánosnál megjelennek a farizeusok (= elkülönültek), akik az Írás mellett a hagyományokat is szigorúan megtartották, dea legtöbbször képmutatásig elfajult külsőséggel. Eljönnek a szadduceusok is (= Szádok főpapról elnevezve), akik hagyományokat, feltámadást, angyalok létét elvetették, s erős volt bennük a ragaszkodás az anyagi javakhoz. A zsidók nagyon hangoztatták Ábrahámtól való testi leszármazásukat erre mondja János, hogy a kiválasztott néphez való testi hozzátartozás magában véve nem elegendő az üdvözüléshez. János után majd jön az, aki Szentlélekkel és tűzzel keresztel, vagyis akinek a keresztsége nemcsak jelkép, mint az övé, hanem valóság, az embert belsőleg átalakító szentség. Oly nagy a két személy közt a különbség, hogy János még rabszolgamunkát, saruhordozást sem méltó végezni mellette.
Mt 3,13 - Mt 3,17
(Vö. Mk 1,9-12; Lk 3,21-22; Jn 1,31-34.) Jézus is megjelenik János előtt, hogy megkeresztelje. Jézus megkeresztelésénél az Atya hangja, a Szentlélek galamb alakjában való leereszkedése a megtestesült második személy fölé a Szentháromság bemutatása. A Szentháromságnak ez a megjelenése arra akar rámutatni, hogy Jézusnál nincs szó bűnvallomásról, ő csak magára vette a világ bűneit, hogy megváltson minket. A keresztelés különben Jézus beiktatása messiási munkájába. Ezért hallható az Atya hangja, aki Iz 42,1 szavait idézi, de az idézetben levő "szolga" szót "fiúval" helyettesíti, mivel rámutata valódi fiúságra és a Fiú születésére: "A Fiam vagy, én ma szültelek" (Zsolt 2,7). A keresztelés Betániában történt, a Jordán bal partján, mintegy 7 km-re a Holt-tengertől.